Erotikon

7/5 kl 19.00 Tema: Stumfilm

Sverige, 1920. Regi: Mauritz Stiller. Manus: Mauritz Stiller, Arthur Nordén. Foto: Henrik Jaenzon. Scenografi: Axel Esbensen.

I rollerna: Anders de Wahl (Leo Charpentier, professor), Tora Teje (Irene, hans hustru), Karin Molander (Marthe, hans nièce), Lars Hanson (Preben Wells, skulptör), Vilhelm Bryde (Baron Felix) m fl. Längd: 106 min.

 

En tankspridd professor som har bättre koll på insekternas sexualliv än sin frus låter som en karaktär ur en gammal fars. Mycket riktigt är han det också, ur den ungerska fars som Mauritz Stiller & Co baserade Erotikons manus på.

Men om man tänker dammig, buskisartad fars tänker man fel. När filmen kom 1920 hade den tidens filmkritiker delade meningar om mycket, men uttryckte uppskattning av filmens ”mondäna” framtoning med ett tidstypiskt ord. Den var sofistikerad, urban, en fläkt från stora världen – långt från dom bönder och höskullar som svensk film annars endast intresserade sig för, enligt vissa sura kritiker. Här var det istället flygbaroner, stiliga konstnärer och fala kvinnor, samtliga utan skam i kroppen.

Det här var en film som tog sådant som erotiska intriger och otrohet med en klackspark i miljöer där karaktärerna går på exotisk balett, och Tora Teje, den stora teaterstjärnan, sveper runt och är lättsinnig i aftonklänningar som ingen i Sverige tidigare hade sett i en svensk film. Att rollfigurerna har vagt franskklingande namn understryker den kontinentala farligheten. Inga blir straffade för sin omoral utan glider bara vidare med en tvetydig textskyltreplik i mungipan och en tvivelaktig glimt i ögat.

EL

 

Filmen ackompanjeras av levande musik framförd av Edward von Past.