A Royal Affair

En kongelig affӕre
Danmark, Sverige, Tjeckien 2012. Regi: Nikolaj Arcel. Manus: Bodil Steensen-Leth (roman), Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg. Producent: Meta Louise Foldager, Sisse Graum Jørgensen, Louise Vesth. Foto: Rasmus Videbӕk. Musik: Cyrille Aufort, Gabriel Yared.
I rollerna: Alicia Vikander (Caroline Mathilde), Mads Mikkelsen (Johann Friedrich Struensee), Mikkel Boe Følsgaard (Christian VII), Trine Dyrholm (Juliane Marie), David Dencik (Ove Høegh-Guldberg), Thomas W. Gabrielsson (Schack Carl Rantzau), Cyron Melville (Enevold Brandt), Bent Mejding (J.H.E. Bernstoff), Harriet Walter (Augusta - Prinsessan av Wales), Laura Bro (Louise von Plessen), Søren Malling (Hartmann) m.fl. Längd: 137 min.


Den danska filmindustrin fortsätter att överraska,charmera och imponera på omvärlden. Framgång föder framgång och med ett växande självförtroende visar danskarna att de inte bara behärskar det minimalistiska filmspråket utan att de även med bravur kan åstadkomma kostymdramer som A Royal Affair. Filmen är baserad på en historisk händelse, ett triangeldrama inom det danska kungahuset.

Den engelska Prinsessan Caroline har dragit en rejäl nitlott i livets lotteri då hon vid 15 års ålder blir bortgift med Kung Christian VII av Danmark som är schitzofren. A Royal Affair är ett kammarspel i 1700-talets Köpenhamn. Det handlar om en förbjuden relation där Mads Mikkelsen gestaltar konungens livläkare som kommer att bli den unga drottningens lufthål i galenskapen.

Prinsessan och sedemera drottningen Caroline spelas av svenska Alicia Vikander och hon gör det bra. Mads Mikkelsen gör som alltid en stabil insats, men i den här filmen får han stå tillbaka för Mikkel Boe Følsgaard som briljerar i rolltolkningen av den sinnessjuke kungen.

Visuellt är det en väldigt vacker film som berättas ur drottningens perspektiv i brevform. Vi bjuds på maktkamp och vansinne, passion och humor. Det är storslaget och detaljrikt, praktfullt och dramatiskt. Allt samlat i en historia, precis så som sig bör i den här filmgenren, som alltid gör sig bäst på storduk.

KÅH

   

© Uppsala Filmstudio