Per Åhlin

Han har kallats ”Den tecknade filmens egen Bergman”. Per Åhlin är för de svenska animatörerna vad Ingmar Bergman är för svensk spelfilm. Vi har sett hans bilder i filmer som Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, Resan till Melonia, Hundhotellet och filmerna om den lille spjuvern Alfons Åberg. Per Åhlin började sin karriär som reklamtecknare och bokillustratör. Han var med och grundade Teater 23 i Malmö, där han arbetade både som regissör och scenograf. Redan under den svenska televisionens barndom, i början av 60-talet dök Åhlins animationer upp i rutan, då han illustrerade olika inslag i det populära tv-programmet Söndagsbilagan. Hans animationer kommenterade aktuella händelser. På den tiden jobbade han ensam. 1968 startade han animationsstudion PennFilm i ett gammalt sockerbruk i Hököpinge strax söder om Malmö. Tillsammans med tre andra animatörerna arbetade Åhlin med de 40000 bilder som sedermera skulle bli PI huvet på en gammal gubbe. Det var en tekniskt avancerad produktion där man för första gången i Sverige blandade spelfilm och animation. Samma teknik användes också i Dunderklumpen, men då med en personalstyrka på 20 personer. Under 90-talet har Per Åhlin bland annat arbetat med och planerat för den animerade vuxenfilmen Hoffmans ögon. Manus har han skrivit tillsammans med Hans Alfredsson och Claes Cederholm. Det har dock varit svårt att finansiera projektet. Animerad film år betydligt dyrare att framställa än vanlig spelfilm. Åhlin har för närvarande ett annat projekt på gång, han ska göra film av Det blåser på månen. Han har aldrig utbildat sig inom konst eller film utan är självlärd i allt han gör, men efter att ha arbetat i 40 år med tecknad film har den nu 71-årige Per Åhlin skapat en egen bildvärld.
KHÅ

© Uppsala Filmstudio