Gasljus

Gaslight
Regi: George Cukor. Manus: John van Druten, Walter Reisch, J L Balderston efter pjäsen av Patrick Hamilton. Foto: Joseph Ruttenberg. Musik: Bronislav Kaper. Dekor: Cedric Gibbons, William Ferrari, Edwin B Willis, Paul Huldschinsky. Produktion: Arter Hornblow jr. Skådespelare: Charles Boyer (Gregory Anton), Ingrid Bergman (Paula Alqvist), Joseph Cotten (Brian Cameron), Dame MAy Whitty (Miss Thwaites), Angela Lansbury (Nancy), Barbara Everest (Elizabeth), Emil Rameau (Maestro Guardi), Edmind Breon (general Huddleston), Halliwell Hobbes (Mr Mufflin), Tom Stevenson (Williams), Heather Thatcher (Lady Dalroy), Lawrence Grossmith (Lord Dalroy), Jakob Gimpel (pianisten). Längd: 120 minuter. Svensk premiär: 30/10 1944.


En kriminell psykopat försöker driva sin nyblivna hustru till vansinne. Han vill bli ensam ägare till det hus i London där de bor, för att i lugn och ro söka efter de smycken som hans hustrus moster lämnat efter sig. Mostern som han mördat ett antal år tidigare.

Gasljus bygger på en teaterpjäs av Patrick Hamilton. Den filmades för första gången 1939 då med Thorold Dickinson som regissör. Tyvärr visas den versionen väldigt sällan. Den kallades Angel Street i USA.

George Cukor (född 1899 i New York, död 1983) började vid filmen 1929. Han skaffade sig tidigt ett rykte som en framstående kvinnoregissör genom bl a filmer som Unga kvinnor (Little Women, 1933) med Katharine Hepburn och Kameliadamen (1936) med Greta Garbo.

Cukor hör till en av de regissörer som arbetade med Borta med vinden men blev avskedad. Clark Gable spelade den manliga huvudrollen och stod inte ut med att Cukor lade ned så stor energi på de kvinnliga aktrisernas rolltolkningar. Till Cukors främsta verk hör även En stjärna föds (A Star Is Born, 1954) med Judy Garland.

Gasljus blev utsedd till en av årets bästa filmer. Ingrid Bergman fick också en Oscar för sin roll, liksom Gibbons, Willis, Ferrari och Huldschinsky för dekor.

’I do not make ”women’s pictures”. ”Women pictures” usually present these demeaning soap opera images. The women are always so goddamn noble and self-sacrificing and self-pitying. They lack woman’s basic ingredient — her courage. Getting their hair baked in the beauty parlor women have how to endure, and yes, they simply are more heroic than men.’ [George Cukor i Interview]

CA

   

© Uppsala Filmstudio