Løperjenten

Regi: Vibeke Løkkeberg. Manus: Vibeke Løkkeberg. Foto: Paul Rene Roestad. Musik: Edvard Grieg ‘Holbergsuiten 4. sats “Air”’, ‘Lyriske stykker Elegi opus 47’, ‘Tango Desirée’. Scenografi: Frode Krogh. Klipp: Edith Toreg. Produktion: Terje Kristiansen för ÅsFilm, Norge 1981.
Skådespelare: Nina Knapskog (Kamilla), Kenneth Johansen (Svein), Helge Jordal (Sverre), Vibeke Løkkeberg (Lise), Karin Zetlitz Hærem (Sølvi), Reine Torleifsson Kleivdal (Siri), Klaus Hagerup (expediten i underklädesaffären), Johnny Bergh (skoaffärens ägare), Kjell Pettersen (Sveins far), Marie Takvam (frälsningssoldaten), Terje Sjursen (bagarchefen), Stein Sandvik (bagaren), Borge Berggren, Torunn Berggren (ledamöter i barnavårdsnämnden). Längd: 111 min. Svensk premiär: Folkets Bio 11/11 1983.


Bergen 1948. Efterkrigstid, krigsprocesser, återuppbyggnad, ekonomisk och kulturell invasion från USA. I denna häxkittel växer Kamilla och Svein upp. Bägge är sju år. Tillsammans upplever de hem i upplösning, våld, barnmisshandel, social och känslomässig otrygghet och förnedring. Tillsammans utvecklar de kärleken och solidariteten som saknas i hemmen. Utan makt och resurser utkämpar de en hopplös kamp mot de vuxnas nonchalanta likgiltighet och materiella självupptagenhet.

Kamillas far, Sverre Konradsen, är en bankrupt fabriksägare, som besviken över tillvaron livnär sig som skomakare, medan han lär sig engelska på lingaphonkurs och drömmer om en ny storhetstid i Nordamerika. I byrån gömmer han svarta pengar han tjänat på svartabörsen under kriget.

Moder Lise är materiellt och känslomässigt beroende av mannen och tar hand om tvätteriet som familjen driver. Som en orm i paradiset är Siri, en ung kvinna som först övertar arbetet vid disken och reducerar Lise till grovarbetet i tvätteriet, och sedan övertar hennes man och flyttar in med Sverre i kontoret bakom butiken. Där planerar de för en framtid i Canada, medan Kamilla och hennes mor sitter övergivna på andra våningen, beroende av allmosor från Sverre och köpmannen Nielsen, men med en möjlighet för Lise att lägga beslag på de svarta pengarna.

Mitt uppe i detta: Kamilla. Ett skilsmässobarn vars känslor och lycka fullständigt är i händerna på föräldrarna. Hennes enda tröst och kärlek är Svein som har upplevt misshandel, blivit övergiven av en alkoholiserad far och upplever att barnavårdsnämnden griper in och splittrar familjen. Kamillas sista gnista av hopp tänds när älskarinnan överger fadern till förmån för en driftig svartabörshandlare i underkläder.

(Ur reklammaterialet)

   

© Uppsala Filmstudio