Holy Motors

Frankrike, Tyskland 2012. Regi & manus: Leos Carax. Producent: Martine Marignac, Albert Prévost, Maurice Tinchant. Foto: Caroline Champetier.
I rollerna: Denis Lavant (Mr. Oscar, Le Banquier, La Mendiante, L’O.S de la Motion Capture, M. Merde, Le Père, L’Accordéoniste, Le Tueur, Le Tué, Le Mourant, L’Homme au Foyer), Edith Scob (Céline), Eva Mendes (Kay M), Kylie Minogue (Eva Grace), Elise Lhomeau (Léa), Jeanne Disson (Angèle), Michel Piccoli (L’Homme à la tache de vin), Leos Carax (Le Dormeur, Voix Limousine) m.fl. Längd: 115 min.


Holy Motors är en tur runt Paris i en utsträckt limousin tillsammans med Oscar, en skådespelare som under en dag träder in i 9 olika roller och utför lika många mystiska uppdrag.

Idén med limousinen fick regissören från kinesiska invandrare i Paris som använde utdragna limousiner när de gifte sig. Leos Carax såg dessa som forna tiders futuristiska leksaker, utdaterade fordon som markerar slutet på tidsåldern med stora, synliga maskiner. Detta gav upphov till en film om samhällets ökade digitalisering. Ett scenario där livsformer och synliga maskiner är överflödiga.

Leos Carax fick sitt internationella genombrott med filmen De älskande på Pont-Neuf 1991. Hans karriär inom filmindustrin har haft både toppar och dalar, och precis som många andra regissörer har han haft svårt att hitta finansiering till sina filmer. Efter floppen Pola X från 1999 har han inte gjort fler långfilmer förrän Holy Motors 2012. Det är regissörens femte långfilm, den fjärde med Denis Lavant i huvudrollen som Oscar. Carax blev till slut tvungen att göra filmen med digitalt foto, trots att det är något han tidigare förkastat. På så sätt kunde han hålla ner kostnaderna för filmen. Den digitala revolutionen var förutsättningen för att Holy Motors blev till.

Det är en visuellt fantastisk film om drömmar och idéer. Här ryms musikaliska och komiska inslag såväl som ren galenskap, förtvivlan och död. De filmhistoriska referenserna duggar tätt, Carax räds inte ens referenser till sina egna filmer.

Filmen har fått både ris och ros från publiken. Den blir kanske lite för mycket för vissa, för lös i ramarna för andra. Det är dock en film som är väl värd en chans. Den står ut från mängden och ger en annorlunda filmupplevelse. Frågar ni mig så är det högkvalitativ underhållning.

KÅH

   

© Uppsala Filmstudio