Chinatown

Regi: Roman Polanski. Manus: Robert Towne, Roman Polanski (okrediterad). Foto:John A. Alonzo, Stanley Cortez. Musik: Jerry Goldsmith. Arkitekt: Richard Sylbert. Producent: Robert Evans. Produktionsbolag: Paramount Pictures, Penthouse, Long Road Productions, USA 1974.
I rollerna: Jack Nicholson (J.J. Gittes, privatdetektiv), Faye Dunaway (Evelyn Mulwray), John Huston (Noah Cross), Perry Lopez (Escobar), John Hillerman (Yelburton), Darrell Zwerling (Hollis Mulwray), Diane Ladd (Ida Sessions), Roy Jensen (Mulvihill), Roman Polanski (man med kniv), Richard Bakalvan (Loach), Joe Mantell (Walsh), Bruce Glover (Duffy), Nandu Hinds (Sophie), James O’Rear (advokat), James Hong (Evelyns betjänt). Längd: 130 min.


”Forget about it Jake, this is Chinatown”. Med denna replik avslutas denna moderna ”noirklassiker”, som sammanfattar mycket av vad hela denna filmtyp omfattar. Repliken om Chinatown blir i överförd betydelse en berättelse om en sorts filmer som uttrycker en bild av samhället som en enda stor och oöverskådlig gåta. Ett samhälle som liknar det verkliga Chinatowns virrvarr av gator och labyrinter. Liksom i de klassiska noirfilmerna från 1940-talet handlar det om människans svarta sidor, om de bråddjup som göms bakom den till synes civiliserade fasaden.

Det börjar med att privatdetektiven J.J. Gittes får i uppdrag att utföra en spaning i ett vad det förefaller trivialt ärende av det slag som är vardagsmat för honom. En ganska banal affär som ytligt sett handlar om en misstänksam hustru som misstänker sin man för otrohet.

Men det hela utvecklas till en alltmer oöverskådlig labyrint av oförklarliga händelser. Människor är inte de som de utger sig att vara. Mer och mer dras vår detektiv in i att följa spåren efter vad som förefaller en korruptionshärva kring stadens vattenförsörjning. Vatten som skulle ledas till stadens vattensystem försvinner mystiskt i natten någon annanstans och spåren leder uppåt mot samhällets topp. Gittes utsätts för oförklarliga hot men han vill inte ge sig. Men något slutgiltigt svar går inte att finna och slutrepliken uttrycker detta på ett kongenialt sätt.

PQ

   

© Uppsala Filmstudio