De 39 stegen

The 39 Steps
Regi: Alfred Hitchcock. Manus: Alma Reville, Charles Bennett, Ian Hay efter John Buchans roman med samma namn. Foto: Bernard Knowles. Musik: Louis Levy. Klipp: Derek Twist. Ljud: A Birch. Arkitekt: Otto Werndorff, Albert Jullion. Kostymer: J Strasser. Produktion: Michael Balcon, Ivor Montagu för Gaumont British London, 1935. Roller: Robert Donat (Richard Hanney), Madeleine Carroll (Pamela), Lucy Mannheim (Miss Smith), Godfrey Tearle (professor Jordan), Helen Haye (Mrs Jordan), John Laurie (bonden), Peggy Ashcroft (hustrun), Frank Celler (sheriffen), Wylie Watson (Mister Memory). Svensk premiär: Längd: 85 minuter.


Filmen handlar om en ung man , Richard Hanney, som just kommit till London och blir vittne till ett slagsmål på en Music Hall-salong. När han skyndar sig därifrån stöter han ihop med en mycket nervös ung kvinna. Hon ber honom om att få följa honom hem. Vilket hon får men morgonen efter finner han henne med en kniv i ryggen. Precis innan hon dör avslöjar hon en hemlighet.

Den unge mannen misstänks för mordet men lyckas fly. Med både polis och en spionliga i hälarna flyr han mot Skottland. Efter att ha undkommit förföljarna på Forth Bridge blir han snart fasttagen igen för att senare åter befinna sig på flykt. Fastkedjad vid en ung kvinna, Pamela, som tror han mördat kvinnan.

"En intim förening som inte tillåter en död punkt. Ty flickan bråkar" skrev Stig Almgren i VJ 1936. Berättelsen i berättelsen ute på heden där Hanney söker nattlogi hos en strängt puritansk man och skänker lite romantik åt dennes plågade men vackra hustru, är ett exempel på Hitchcocks förmåga att bygga ut och ge liv åt en historia.

Ett annat utmärkande drag för filmen är de snabba och plötsliga övergångarna från spelplats till spelplats. Dock utan att man tappar taget om filmen. Stig Almgren i Vecko journalen från 1936 tyckte att uppslaget i filmen inte var riktigt klart. Ha tyckte engelsmännen inte hade Hollywoods tydlighet i fingrarna när det gällde att komponera en intrig. Filmen bygger på John Buchans bok med samma namn. Hitchcock har dock spelat ganska fritt på förlagan. Så fritt att han var tvungen att lägga till några rader på slutet för att över huvudtaget få med De 39 Stegen någonstans. John Buchan var en äkta britt som hedrade kungen och imperiet och han skrev endast moraliskt oantastliga agentromaner där det aldrig förekom kvinnor. Hitchcocks ändringar gav även plats för kvinnor och filmen ansågs på sin tid som starkt erotisk. De 39 Stegen gjorde Hitchcock under sin mest produktiva period, den senare delen av 30-talet, tillsammans med filmer som The Man Who Knew To Much, The Secret Agent och The Lady Vanishes. Dessa filmer anses av många som höjdpunkterna i Alfred Hitchcocks produktion.

Ni hittade väl Alfred själv i filmen.

ChA

   

© Uppsala Filmstudio