Repulsion

Regi: Roman Polanski. Manus: Roman Polanski, Gerard Brach. Regiassistent: Ted Sturgis. Foto: Gilbert Taylor. Klipp: Alistair McIntyre. Arkitekt: Seamus Flannery. Musik: Chico Hamilton. Produktion: Gene Gutowski, Robert Sterne, Sam Wayneberg för Compton/Tekli, England 1965. I rollerna: Catherine Deneuve (Carol), Yvonne Furneaux (Helen), John Fraser (Colin), Ian Hendry (Michael), Patrick Wymark (värden), Valerie Taylor (Mme Denise), Helen Fraser (Bridget), Renee Houston (Miss Balch), James Villiers (John), Hugh Futcher (Reggie), Mike Pratt (hantverkare), Monica Merlin (Mrs Rendlesham), Imogen Graham (manikyrist). Svensk premiär: 13 september 1965, Royal och Roxy, Stockholm. Längd: 105 minuter.


Efter framgången med Kniven i vattnet gjorde Polanski några kortfilmer till innan han fick kontakt med exilpolacken Gene Gutowski som i England samarbetade med producenten Michael Klinger vars bolag specialiserat sig på enklare skräck och lättare erotiska filmer. Polanski och Brach hade ett manus färdigt (det som senare blev Djävulsk gisslan). Detta ansågs alltför kontroversiellt så snabbt skrev de ihop ett nytt manus om en ung kvinna som långsamt blir sinnessjuk.

Polanski hade turen att till fotograf få Gilbert Taylor, vars artisteri låg långt över det vanliga för bolaget Comptons rutinmässiga produktioner. Till huvudrollen valdes Catherine Deneuve som var i början av sin karriär och under Polanskis hårda och ibland rent av grymma regi presterar en mycket övertygande rolltolkning.

Människorna hos Polanski är oftast ensamma, de har svårt att få kontakt med andra, och när kontakt ändå uppstår leder det inte till någonting gott. I stället sätts ofta destruktiva eller ”onda” krafter i rörelse och resultatet blir katastrofalt. Främlingsskapet och isoleringen understryks av att det är två belgiska systrar som lever i London. Carol arbetar på en skönhetssalong och bor tillsammans med sin syster som har en affär med en gift man. När dessa far på semester och Carol lämnas ensam börjar hennes verklighetsuppfattning att rämna. Även i Repulsion förmår Polanski ladda till synes ”oskyldiga” ting och händelser med symbolik och mening. Älskaren Michaels rakkniv som äcklar, men även fascinerar, Carol där den står i tandborstglaset i badrummet, kan tolkas på flera sätt. Filmen är full av liknande ting som alla kanske ger en bit av orsakerna till Carols sammanbrott. Men någon klar eller enkel tolkning av dessa symboler är det inte så lätt att ge, och det är nog inte heller meningen. Det viktiga är att de fungerar, de blir inte övertydliga eller klumpiga och smälter naturligt in i handlingen.

Repulsion är en övertygande skildring av en psykiskt sjuk människas uppgående i sin sjukdom. Polanski berättar själv, inte utan en viss stolthet, i sina memoarer hur han fått beröm av en psykiater för den övertygande och sanna skildringen av en psykiskt sjuk människas upplevelser, och slutliga totala uppgående i sin sjukdom.

Repulsion fick censurproblem i England. Polanski tog själv bort vissa scener, bland annat fanns en sekvens där Carol mördar älskaren Michaels hustru med som sedan klipptes bort av Polanski själv. Även i Sverige var man naturligtvis framme och ville klippa men filmen släpptes även här utan klipp.

För att vara en film skriven av en fransman och en polack, och en regisserad av den senare som dåligt behärskade engelska språket ger Repulsion ett mycket engelskt intryck.

Klipparen Alistair McIntyre, som senare fortsatt samarbetet med Polanski, säger om filmen: ”Många människor tycker inte om den, men de som inte tycker om den hatar den. Det är vid ytterst få tillfällen då jag hela tiden varit medveten om att jag arbetat på en djäkligt bra film, men Repulsion har varit det.”

   

© Uppsala Filmstudio