Djävulsk gisslan

Cul-de-sac
Storbritannien 1966. Regi: Roman Polanski. Manus: Gérard Brach, Roman Polanski. Foto: Gilbert Taylor. Klippning: Alastair McIntyre. Scenografi: Voytek. Musik: Krzysztof Komeda. Producent: Gene Gutowski, Michael Klinger, Tony Tenser.
I rollerna: Donald Pleasence (George), Francoise Dorléac (Teresa), Lionel Stander (Richard), Jack MacGowran (Albie), Iain Quarrier (Christopher) m.fl. Längd: 113 min.


Djävulsk gisslan utspelar sig i England, men är en helt icke-engelsk film. Den har filtrerats genom Roman Polanskis kontinentala psyke och europeiska avantgarde-estetik. En svart, surrealistisk humor som hämtad ur en absurdistisk pjäs.

Två brottslingar på flykt tar sin tillflykt till ett dystert slott vid havet där en konstnär och hans franska fru bor. De försöker ta kommando över paret men lyckas inget vidare. Efter ett tag kommer ett sällskap på besök. Spänningen stiger.

Vad ska hända?

Vad pågår egentligen? Vad har konstnären för relation till sin fru? Vad har frun för relation till den unge mannen som hänger omkring där? Atmosfären kan bara beskrivas som queer. De två brottslingarnas förflutna är lika oklart. Varifrån kommer de? Vad har de gjort? När paret får väntat besök efter det oväntade är det upplagt för fars. Men istället lägger sig en lustig/olustig absurd stämning över middagssällskapet. Upplösningarna och förklaringarna uteblir. Istället tätnar mystiken. Långsamt förstår man att slottet vid havet är den återvändsgränd som filmens originaltitel antyder – för alla inblandade. Hur de kom dit, vad de gjorde och gör där förblir ett mysterium.

EL

   

© Uppsala Filmstudio