Jean-Pierre Jeunet

”Att göra film är som ett leksakståg på räls med massor av olika saker i lasten.”[Jean-Pierre Jeunet]
I en tid då fransk film till största delen handlade om mat och kärlek så valde animatören Jean-Pierre Jeunet och serietecknaren Marc Caro att gå emot den franska klichén och göra en film där dessa båda ingredienser är en bristvara. Deras långfilmsdebut, den smakfullt smaklösa Delikatessen, blev en stor succé världen över. De inspirerades av filmare som Marcel Carné (Dimmornas kaj), Terry Gilliam och bröderna Coen. Delikatessen utspelar sig i ett hyreshus i utkanten av Paris, någon gång i en tid då det västerländska samhället brutit samman. Det råder hungersnöd, men i just det här huset är man lyckligt lottade eftersom man har en slaktare. Varje ny hyresgäst som kommer blir till en festmåltid för de övriga som bor i huset. Fyra år senare kom filmen De förlorade barnens stad som enlig Caro är en blandning mellan Disneys Pinocchio, Laughtons Trasdockan och Fritz Langs M. Både Delikatessen och De förlorade barnens stad innehåller det klassiska sagotemat om kampen mellan gott och ont. Det är två svarta sagor i vilka Jeunet och Caro skapar en egen värld, en egen tid, som fransmännen gett namnet retrofuturism. Jean-Pierre Jeunet gjorde en mindre lyckad utflykt till Hollywood där han fick den tvivelaktiga äran att regissera Alien återuppstår. Filmen fick blandad kritik i Sverige, men att det var en slemmig historia var de flesta överens om. Jeunet återvände till Frankrike och sagorna. Hösten 2001 kom hans senaste film, Amelie från Montmartre. Han har lämnat både Marcel Caro och retrofuturismen, men han håller kvar vid sin säregna stil.
KHÅ

© Uppsala Filmstudio