Häxan

Regi, manus: Benjamin Christensen. Foto: Johan Ankerstjerne. Arkitekt: Richar Louw.
I rollerna: Elisabeth Christensen, Astrid Holm, Karen Winther, Maren Pedersen, Clara Pontoppidan, Benjamin Christensen, Paul Reumert, Tora Teje, Albrecht Schmidt.
Prod: Svensk Filmindustri, Sverige 1921. Längd: 90 minuter (?)
Musik: Matti Bye, framförs live av Matti Bye och Lotta Johansson.
Det fanns en tid då danska filmregissörer var intresserade av att göra film och inte av att både praktiskt och teoretiskt övertydligt bevisa sin inkompetens. Det stora namnet är naturligtvis Carl Th Dreyer, som även om kretsen av världens främsta regissörer begränsas kraftigt måste räknas dit.
Benjamin Christensen är inte lika känd. I en tid när kännedom och kunskap om filmhistorien förefaller att av alltför många ses som en belastning gör Filmstudion en insats och visar Christensen mest kända film, Häxan.
Christensen hade en brokig bana, bland annat som affärsman i champagne. 1914 gjorde han sin första film, Det hemlighetsfulla X. Här kan man verkligen tala om en auteur, han skrev, regisserade, producerade, ansvarade för dekoren, klippte, spelade huvudrollen och distribuerade själv filmen. Filmen var en melodram i tidens anda, men Christensen filmarbete var mycket avancerat för tiden, inte minst genom klippningen, inspirerat av Griffith.
Häxan var även den i mycket ett enmansprojekt, även om filmens fotograf Johan Ankerstjerne skapade fantastiska bilder som fortfarande imponerar. Christensens film är enligt honom själv ”ett kulturhistoriskt föredrag i levande bilder”. Han vill komma åt vidskepelse, inte minst religionen i dessa många avarter, och han finner inslag av häxeri i sin samtidig. De psykologiska teorier som Christensen stödjer sig på har kanske inte hållit. Men det viktiga med filmen är skildringen av de mänskliga offren som Christensen iscensätter med stor realism. Historien och maktens ofattbara grymhet för han ner på ett individuellt plan, det är alltid enskilda människor som drabbas, torteras och lider.
Häxan blev ett stort ekonomiskt fiasko, och Christensen fick ägna sig åt annat. Han spelade huvudrollen i Dreyers version av Herman Bangs Mikael (1924) för att sedan åka till USA och göra skräckfilm. Han återkom till Danmark på 30-talet och gjorde åter film där. Han avled 1959.
HE

© Uppsala Filmstudio