Det amerikanska imperiets fall

Réjeanne padovani
Regi och manus:Denys Arcand.
Foto: Guy Defaux.
Musik: François Dompierre ur teman av Händel.
Scenografi: Gaudeline Sauriol.
Kläder: Denis Sperdouklis.
Produktion: Rene Malo, Roger Frappier, Kanada 1986.
I rollerna: Dominique Michel (Dominique), Dorothée Berryman (Louise), Louise Portal (Diane), Geneviève Rioux (Danielle), Pierre Carzi (Pierre), Remy Girard (Remy), Yves Jacques (Claude), Daniel Brière (Alain), Gabriel Arcand (Mario).
Svensk premiär: 24/4 1987.
Längd: 101 minuter.



Fyra universitetslärare i historia står samlade i ett kök och förbereder en gourmetmiddag. Remy – gift. Claude – homosexuell. Pierre – separerad med en ny flickvän. Alain – ensam. Samtalsämnena under tillagningen är sex, kvinnokroppar och egna bedrifter.

På ett hälsogym en bit därifrån finns resten av midagsgästerna. Louis – Remys fru. Dominique – en intellektuell feminist. Diane – en uttråkad hemmafru med en f d affär med Remy. Danielle – studerande som i hemlighet arbetar på ett ”massageinstitut”. Här pratas också sex, dieter, den egna kroppen och förstås män.

Samtalen hos de båda grupperna blir allt djärvare och intimare tills man samlas kring middagsbordet. Då blir konversationen så välartad, en lagom blandning av politik, familj, barn och kollegieskvaller. Det hela vänds över ända när Dominique avslöjar sina kärleksaffärer.

”Jag började samla anekdoter och historier och skvaller som man kan höra i omklädningsrum och restauranter. Det var egna och andras erfarenheter. Efter tio månader och tre utkast stod manus klart. Filmen som är inspelad i och runt Montreal tog endast 40 dagar att spela in” berättar Denys Arcand. Den hade urpremiär vid Cannes Filmfestival 1986.

Jag var väldigt nervös,” forsätter Arcand. ”Filmen hade inte visats någonstans och jag hade ingen som helst aning om hur publiken skulle reagera.” Publiken belönade den med tio minuters stående ovationer. ”Jag tror filmen tilltalar publiken för att den tar upp saker som de flesta tänker på och oroar sig över och för att den handlar om vanliga människor” säger Arcand. [Intervju i TIME december 1986]

Denys Arcands är fransk–kanadensare, född 1941 i en liten förstad till Quebec. Hemmet var strängt katolskt men som vuxen tog han avstånd från kyrkan och dess aktiviteter. Det amerikanska imperiets fall räknas som Arcands genombrott internationellt och den fick kritikerpriset vid Cannes 1986.

Han debuterade som långfilmsregissör med Maudite Galette, men de flesta känner nog mest till hans senare framgång Jesus från Montreal som Filmstudion visade under våren.

ChA


   

© Uppsala Filmstudio